Golf i Dalarna

Har du upplevt charmen med riktig fjällgolf? Om inte, välkommen till golf i Dalarna!

Dalarna är inte bara målade trähästar och röda stugor. Det är också böljande fjällandskap, vackra dalgångar och fantastiska golfbanor. Bland de 19 golfbanor som finns hittar du alla typer av karaktärer, storlekar och svårhetsnivåer – ofta med inslag av bördig granskog, myrar och blåbärsris.

Golf för alla smaker

Från Avesta GK i öst till Sälenfjällens GK i väst. I Dalarnas varierande miljö finns golfbanor för alla smaker. En stor fördel med regionen är att den är van med att ta hand om besökare. Du som kommer utifrån kommer att känna dig väl omhändertagen och ha nära till riktigt bra restauranger, hotell och utflyktsmål som vi kommer till längre ner i artikeln.

Många orter i Dalarna är kända för sin vinterverksamhet, men ofta är restauranger, boenden och aktiviteter även öppet på sommaren.

Golf på höjden

Det böljande landskapet ger inte bara roliga utmaningar utan också fantastiska vyer ut över de svenska fjällen, som gör tiden mellan slagen till ett äventyr i sig. Här på bilden ser vi artonde green på Sälenfjällens GK, som ligger 500 m.ö.h. I bakgrunden ser vi Hemfjället och Lindvallens skidbackar.

Golf i Dalarna - Hemfjället

Avstånd till Dalarna

Sälens och Dalarnas natur kan kännas långt bort från storstädernas trängsel. Men faktum är att du inte behöver ägna en hel dag åt att resa när du ska besöka oss. Till Dalarnas gräns är det bara 1,5 timmes bilresa från Stockholm, och till Sälen 4,5 timmar.

Kombinera golfresan med sevärdheter

Varför inte besöka några av Dalarnas många sevärdheter och utflyktsmål under golfresan? Här kan du både ta del av svensk konsthistoria och Sveriges högsta vattenfall.

Några tips på sevärdheter och utflyktsmål:
Njupeskär
Falu Gruva
Zornmuseet
Tällberg
Sixten Järnberg-museet

Dalagreenfee, rabatterat samarbete

Som medlem hos en annan klubb i Dalarna får du 25% rabatt på Sälenfjällens GK’s ordinarie greenfee.